Sunday, November 17, 2013

Asyik Cerita Tebu je, Apa Kata Tengok Tanaman Lain Pulak...

Salam sejahtera sahabat-sahabat sekalian.

Hmm..kalau tengok pada tajuk entri nih, macam best je, macam menarik je...(hehehe..parodi yg popular sekarang nih!). Sekadar melawak je...


MELAWAT KEBUN SAYUR DI SG BESAR

Ada dalam kalangan sahabat-sahabat yang bertanya pada saya, "tak nak cuba tanaman lain ke?", "tanaman OOO lebih menguntungkan la...", "tebu hasilnya lambat laa..tanam OOO lebih cepat untung!".

Haa...oleh sebab nak menyahut seruan rakan-rakan tadi, saya pun mengusulkan kepada rakan kongsi utk lihat tanaman-tanaman lain pula.

Ok, baru-baru ini, saya bersama Edi dan Pak Lang telah melawat sebuah kawasan kebun kecil di Sungai Besar, Sabak Bernam, Selangor. Lawatan kami ini hanya utk melihat kejayaan kebun rakan Pak Lang kami ini.





Kawasan tanah gambut seluas lebih kurang 3 ekar ini ditanam dengan pelbagai jenis sayur-sayuran. Antara yang ditanam di sini adalah :-
   1. Kangkung
   2. Cili Kampung
   3. Pucuk Manis
   4. Pucuk Meranti
   5. Bayam Merah
   6. Kacang Panjang
    dll...

Pemilik kebun ini adalah abang Mat. Orangnya memang 'otai' dan selamba. Mula-mula kami tiba di sana dan meninjau-ninjau kawasan kebunnya, dia bersuara dengan kata-kata yang memang pedas!

" Cikgu-cikgu ni boleh ke nak berkebun? macam tak yakin je aku..."

Hmm... saya hanya menyambut kata-katanya itu dengan sebuah senyuman. Saya rasa tak perlu nak berasa hati dengan kata-katanya itu kerana memang dia layak utk bersikap begitu (mungkin kerana dia pernah melihat begitu ramai kakitangan kerajaan yg nak berkebun, gagal di pertengahan jalan...).

Ni lah Abg Man, otai Sg Besar yang sedang menghidupkan pam air utk siraman pada tanamannya.



Tanah digembur dan dibuat batas dengan sempurna.


Banyak tips yang diberikan oleh Abg Man berkenaan penanaman sayur-sayuran ini. Dari mula menggembur tanah, hinggalah menuai hasil, macam-macam tips yang diberi. Kami hanya perlu 'tadah telinga' dan terima saja apa yang diberi.

Memang seronok apabila sesekali dapat melawat kebun orang nih. Bukan saja dapat ilmu, yang lain-lain pun dapat! 
Contohnya, Pak Lang kami diminta kutip cili kampung yang ada di situ. Kata Abg Mat, "Ko nak ambil berapa banyak pun ambil lah...jangan tak termakan dan buang, sudah la..".



"Pucuk dicita ulam mendatang" la...kata Pak Lang nih.

Kesimpulannya, banyak kebaikannya berbudi kepada tanah ni. Abg Mat ni pun berjaya mengumpul sedikit harta seperti rumah sendiri dan kenderaan hasil bercucuk tanam begini. Jadi, 

"Siapa kata petani tak boleh jadi kaya..?"

Begitulah aktiviti kami di kebun tuh. Insya-Allah kalau ada masa, saya akan kongsikan tips-tips yang beliau beri dalam blog ini.


MELAWAT PUSAT PENDARATAN KERANG SG BESAR

Usai saja di kebun Abg Mat, kami bergegas ke Jeti Nelayan Sg Besar utk melawat saudara-mara Pak Lang yang tinggal di situ. Kebetulan pada waktu itu, kerang sedang dinaikkan di jeti.

 Subhanallah, cantik betul pemandangan di jeti ni pada waktu petang. (rasa macam di jeti penambang Pendekar Bujang Lapok daa...hehe!)





Inilah beberapa guni kerang yang sedang ditimbang utk diserah kepada peraih-peraih yang sedang menunggu di jeti ini.

Berat setiap guni kerang mencecah 70 kg. Harga seguni kerang? hehe..maaf, rahsia!

Memang canggih peralatan yang ada di sini. Alhamdulillah kebanyakannya adalah hasil bantuan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia. Good Job!!





Guni-guni kerang ini diserah kepada peraih yang sedia menunggu. Ada antara peraih tersebut datang dari Pasar Borong Selayang, Pasar Besar Klang dan beberapa tempat yang lain. Memang maasyuuk!



Ini sebahagian daripada baki kerang yang tidak mencapai gred pasaran. Kerang-kerang ini akan dihantar kembali ke tempat pembiakannya supaya dapat membesar lagi.

Seusai disini, kami pun pulang dengan membawa 3kg kerang segar setiap seorang. Kalau ikut kata tauke kerang ni, "ambillah seguni, senang nak makan-makan!"..
Woo..takpelah. bagi seguni pun kalau tak habis, membazir je nanti. Kami pun bukan selalu makan kerang nih, takut gout. hehehe...

Alhamdulillah, kami berasa amat seronok dan teruja kerana lawatan kami ke Sg Besar tidak sia-sia. Banyak ilmu dan maklumat yang kami dapat tentang pertanian, di samping merapatkan hubungan sesama Muslim yang sama-sama berkecimpung dalam industri pertanian.

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan kerana sudi membaca coretan kali ini yang agak panjang. Semoga bermanfaat utk kita semua.
Wassalam.

1 comment:

  1. as salam saudara afie.
    saya berminat untuk mendapatkan maklumat pekebun seperti yang saudara afie coretkan di blog.
    saya cuba mencari no contact atau emel saudara tetapi gagal. mohon saudara mengemel maklumat berkenaan ke emel saya hafyzah@gmail.com. saya dahului dengan ucapan terima kasih atas budi baik saudara. Tq

    ReplyDelete