Saturday, September 7, 2013

PROJEK TEBU SERENDAH bermula...

Assalamualaikum w.b.t semua rakan2...
     Alhamdulillah, agak lama juga tak update blog nih. Tetapi atas dasar perkongsian sesama kita sebagai petani moden, aku rasa bertanggungjawab utk berkongsi secebis ilmu berkaitan tanaman tebu disini.

Ok, projek tebu di Felda Palong 9 hari tu telah membuahkan hasil seperti yang aku jangka. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Tetapi atas faktor kedudukan yang jauh dan kesukaran pemantauan, maka aku dan Edi memutuskan untuk TIDAK LAGI MENERUSKAN projek tebu di sana.

Ada org kata, "rugilah, masih ada anak pokok tebu disitu.. sekurang-kurangnya boleh dapat hasil utk 1 atau 2 pusingan lagi..".
Memang betul, tapi aku rasa lebih bersalah kalau hanya mengharapkan Cik Amer aku utk melakukan segala kerja-kerja, manakala aku kat sini hanya hulur duit shj. Jadi, aku lepaskan ladang itu kepadanya dan segala hasilnya itu terserah lah kepadanya.

Ok..cukup psl ladang Felda Palong tuh.

Sekarang, aku sedang beri tumpuan kepada projek terbaru aku di SERENDAH, Selangor. Kalau sesiapa yang tak tahu, Serendah ni kat atas sikit dari Rawang. Tanah nya pun cantik. Jom tgk gambar nih...





Jumlah keluasan kawasan adalah hampir 2 ekar.

Kali ini, aku akan cuba post gambar dan langkah demi langkah yang aku buat sepanjang projek ini. Bukan apa, aku baru sedar yang ada juga follower ikut perkembangan blog ini.

Terima kasih sbb singgah di sini. Insyaallah aku akan cuba berkongsi ilmu yg sedikit ini dgn anda semua..

1 comment:

  1. salam tuan,sy ingin bertanya.adakah tanah gambut (tanah hitam) sesuai untuk tanaman tebu?

    ReplyDelete